Hot Yoga Bergen/HotYoga365

Sommertilbud, Tren for kr 1.- i hele juli ved kjøp av årskort fra 1.august til tilbudspris kr 8000.-

 

"Frequency. Precision. Intensity. These are the keys to unlocking the treasures of Bikram Yoga". Emmy Cleves, Senior Teacher.
 

Før første time:

Før din første Bikramyoga klasse er din viktigste forberedelse kanskje å stille med åpent hjerte og sinn. Da kan du forvente å føle deg fantastisk allerede etter din første klasse. Bikramyoga er litt annerledes enn alt du har prøvd før. Øvelsene er milde, men varmen utfordrer vår kroppskontroll, konsentrasjon og viljestyrke. Vi elsker å jobbe hardt og svette godt. Og forsøker alltid å være den beste utgaven av oss selv.

Registrer deg i vår database. Du trenger ikke bestille time.

Møt ca. 25 minutter før din første time.

Du betaler i skranken når du kommer. Med kort eller kontanter.

Du trenger: Tynn matte, 2 store håndklær, vann, shorts og topp.

Du kan bruke din egen yogamatte eller leie hos oss.

Vi har også håndklær til leie om du trenger.

Fortell yogalærer om evt. skader du måtte ha. 

 

Tips for en sterk og god yogaklasse:

Bestem deg for å bli venner med varmen. Den er der for å gjøre muskler og ledd myke, for å hindre at du skader deg og for at hjertet ditt lettere skal kunne transportere næringsrikt blod til dine organer, ledd, sener og muskler.

Kom godt hydrert. Den beste måten å hydrere kroppen på er å drikke små mengder vann gjennom hele dagen. Drikker du stor mengder vann rett før og under yogaklassen kan det av og til gjøre deg kvalm. Vi anbefaler å drikke så lite som mulig under klassen. 

Unngå store måltider 2-3 timer før klasse. Da vil kroppen slippe å bruke energi på å fordøye mat, og energien kan gå til å utføre yogaøvelser i stedet. Vi er alle forskjellige, trenger du litt energi før klassen, kan nøtter, en banan eller noe du lett fordøyer, være lurt.

Kle deg lett. Vær forberedt på å svette - mye! Helst nakne armer og bein.

Kom i god tid. Dørene åpner 30 min. før klassen. Har du en travel dag kan det være lurt å slappe av noen minutter i rommet før klassen starter.

Ta det med ro og ta gjerne pauser. Hver yogaklasse vil være forskjellig fordi du ikke er helt den samme som dagen før. I stående serie kan du bli stående stille og fokusere på pusten, eller sette deg ned på kne, til du føler deg klar igjen. I liggende serie er det best å bli liggende i Savasana, på ryggen med armene langs siden, til du har hentet deg inn igjen. Fokuser på å puste ut og inn gjennom nesen. Klarer du å sitte eller ligge stille og ha fokus på pust, praktiserer du fremdeles yoga selv om du ikke er med på øvelsen.

Pust! Du vil høre din yogalærer gjenta dette mange ganger gjennom klassen. Pusten er et signal fra kroppen som forteller deg om du overdriver litt og tar for hardt i, eller om du kan gi litt mer. Du skal være i stand til å puste rolig inn og ut nesen under og mellom øvelsene. Å puste er viktigere enn å mestre en øvelse helt perfekt.

Beveg deg langsomt inn og ut av øvelser. Lytt til kroppen. Ikke push for hardt, ikke vær lat. Ingen dager er like. Noen dager trenger kroppen å hvile mer i øvelsene, andre dager kan du ta hardere i.

En positiv innstilling er med på å skape en sterk gruppeenergi og individuell praksis.

Ta deg tid til å slappe av etter klassen. Det er her kroppen henter ut og gjør nytte av alle de helsemessige effektene fra yogaklassen. Jo bedre tid du kan gi kroppen her, jo bedre utbytte av klassen. Skulle du falle i søvn, er det et godt tegn.

Drikk godt med vann etter timen. Kokosvann vil erstatte noen av de mineralene vi svetter ut gjennom klassen. Jo oftere du praktiserer Hot yoga, jo viktigere er det å erstatte mineralene i kroppen.

Kom tilbake i morgen eller så fort og ofte som du kan Praktiserer du ofte, med presisjon og intensitet lover vi resultater. Fysisk og mental. Gjør mye yoga den første tiden, gjerne 10, 21, 30 eller 60 dager på rad. Da åpnes kroppen fort og du kan oppnå de endringene du ønsker deg. Deretter anbefaler vi deg å komme 3 ganger i uken eller mer. Litt yoga er bedre enn ingen yoga. Er timeplanen din begrenset anbefaler vi minst en økt i uken.

Sørg for at du har god tid på parkometeret utenfor senteret vårt. Vennligst sett deg godt inn i parkeringsreglene slik at du unngår ubehagelige overraskelser etter en deilig yogaklasse.

Passer for alle -tror vi. Vi jobber alle hardt ut ifra våre egne forutsetninger og mål. Hos oss finnes alle typer mennesker, store, små, unge, gamle, runde og spinkle, alle med glimt i øyet. Dersom du ikke gir opp, og satser litt, vil kroppen din venne seg til varmen og øvelsene. Nesten som å lære å sykle, alle kan klare det, man må bare øve litt hver dag til det sitter.

 

Etter klasse:

Du kan føle deg veldig trøtt. Helt normalt og et godt tegn på at kroppen renses, og kanskje også at du trenger hvile. Energinivået ditt burde bli normalt etterat du har praktisert en stund.

Du kan føle deg veldig opplagt og energisk, og kanskje får du ikke sove. Ikke fortvil, det er et godt tegn på at yogaen fyller deg med energi. Du har ikke søvnproblemer. Du får bare mer tid til å gjøre ting du liker.

Du kan føle deg stiv og støl en eller to dager etter klasse. Kom tilbake så fort som mulig. Kroppen våkner opp og åpner seg. Du ønsker å fortsette prosessen. 

Du kan få hodepine, føle deg svimmel, litt kvalm etterog under klasse. Det kan bety at du er dehydrert. Drikk mye vann, gjerne med ekstra mineraler. Det kan også hende at du jobbet skikkelig hardt, men ikke pustet tilstrekkelig. Pusten skal gå normalt under og mellom øvelser.

Du kan oppleve hudirritasjoner. Det er normalt og egentlig et godt tegn, da det betyr at huden frigir giftstoffer. En dusj rett etter klasse burde hjelpe. "Better out than in."

Du kan bli veldig sulten eller miste appetitten. Begge deler er normalt. Etter hvert som du etablerer en regelmessig praksis vil appetitt og vekt normalisere seg. Du kommer til å føle deg yngre og lettere.

 

Dette kan du forvente av en regelmessig praksis hos oss:

ny glød i ansiktet (første 10 dager)

føler deg bra, ser bra ut

definerte muskler

reduserte plager i nakke, skuldre, mindre hodepine (første 3 mnd.)

reduserte plager i rygg og kne

mindre stressfølelse

økt lykkefølelse

økt konsentrasjon og klarhet

bedre evne til å skille det vesentlig fra det uvesentlige

færre sinneutbrudd

økt styrke, fleksibilitet og balanse

en renset følelse

større ønske om å spise og leve sunnere

mykere hud

bedre kontakt med ditt hjertets ønsker

følelse av velvære i og med egen kropp

en følelse etter klasse som ikke helt kan beskrives med ord og som er

individuell og spesiell fordi du er det

 

 

 

 

 

 

 

Yogaetikette

 

  • Senteret åpner 30 min før klasse og stenger 30 minutter etter klasse. Ytterdør stenges 5 minutter før klassen starter. Kom i god tid og prøv å være klar i yogarommet minst 5 minutter før klassen starter.

 

  • Dersom din yogalærer har startet timen, kan du dessverre ikke gå inn i yogarommet. Du er da velkommen til å ta en annen time.

 

  • Hele senteret er mobilfri sone, inkludert garderober og resepsjon. Glem verden utenfor mens du er hos oss. Den venter på deg når du er ferdig.

 

  • Hvor skal jeg stå i rommet? Første rad løfter energien i rommet. Velg første rad når du føler deg sterk. Plasser matten din bak i rommet på dager du vet eller tror du trenger pauser, stå over øvelser, er skadet eller gjør modifiserte øvelser etter avtale med lærer. Som nybegynner er du velkommen til å stå på rad 2 eller 3. Da kan du titte litt på de som står foran og som har gjort det før.

 

  • Plasser matten din slik at den som står bak deg også kan se et glimt av seg selv i speilet.

 

  • For din konsentrasjon og meditasjon;  unngå å stå ved siden av noen du kjenner når du er nybegynner. Økten er "tid til deg selv".

 

  • Bli i yogarommet til timen er ferdig. 
    Ta med nok vann til hele timen. Ta pauser om du trenger. Dersom du ikke står på første rad, er det alltid i orden å stå over en øvelse eller to.

 

  • Yogarommet er "rom for stillhet". Det er stille i yogarommet før, under og etter klasse. Lytt til stillheten i deg og rundt deg. For ditt sinn, kropp og sjel.

 

  • Gå stille inn og ut av yogarom, med respekt for de som mediterer eller snorker :) Praktiser "sommerfuglbevegelser" nå du ruller ut og inn matten din.

 

  • Yogarommet er parfymerfri sone. Ingen åpne sår i yogarommet. Vi praktiserer med rene, bare føtter.

 

  • Leide matter rulles sammen og settes i kurv utenfor yogarom.

 

  • Leide håndklær legges i kurven ved hvilebenker.

 

  • Gjenglemte saker kastes etter en måned. Du finner dine ting i kurv ved hvilebenker.

 

  • Svetter du ekstra mye, ta med to håndklær og bytt etter stående serie.

 

  • Behandle din yoganabo og din yogalærer med tålmodighet og respekt. Snakk godt om hverandre og om folk som er tilknyttet studio. Lytt til dine yogalærere. De er her for å hjelpe deg og for at du skal få maksimalt ut av din praksis. Ingen spørsmål er dumme.

 

  • Spar på vannet når du dusjer. Takk for at du skyller matten og gjør personlig kroppspleie hjemme.

 

  • Vi etterstreber å tilby et rent og ryddig senter til alle tider. Takk for at du hjelper oss å holde kvaliteten høy ved å holde rent og ryddig etter deg.

 

  • Sko på skohyllen. Yttertøy henges ved hvilebenker for å unngå overfylt garderobe.

 

  • Oppmuntre nybegynnnere. Gi din yogalærer litt ros. Vær raus og tålmodig med deg selv og andre. Ha det kjekt!

 

Velkommen til Hot Yoga Bergen (Yoga365), O J Brochsgate 16 c, 5006 Bergen